Het kleutercollege invaldocent

Omschrijving

 

 

Eeuuh, ja ik hoor je denken. Het is natuurlijk een naam met een knipoog. Want kleuters, ja, de meesten kunnen nog geen veters strikken.

Maar ze zijn wel geïnteresseerd in heel veel onderwerpen. Ze vinden het super interessant om te weten hoe insecten communiceren en ademhalen. Wat een robot is en waar ze voor gebruikt worden, en ga zo maar door. De mens is van origine een leergierig wezen. Het programma op school zou dat kunnen stimuleren. Er wordt teveel gevraagd van kleuters en te weinig gegeven. De hersenverbindingen van kleuters moeten eerst met ervaringen worden gevuld, dan pas gaan de verbindingen beter werken. We kunnen nog zo hard oefenen met klanken, rijmen, cijfers of letters. Als een kind niet in de periode zit waarbij het extra gevoelig is voor deze ontwikkeling kost het hem of haar veel moeite.

Ik probeer de kinderen zoveel mogelijk vrij te laten werken met de aangeboden materialen, net zoals een kunstenaar vrij werkt in zijn atelier. Dit heet met een modern woord, procesgericht knutselen.

De dag begint met een korte theatervoorstelling, waarin mijn handpop ‘het Molletje’ een rol speelt.
Daarna maken we kennis met elkaar aan de hand van naamkettingen of naamstickers.

Het lesmateriaal – met uitleg over het thema en de creatieve knutselmogelijkheden – kan worden uitgebreid met:

  • oefeningen ter bevordering van het fonemisch bewustzijn

  • bewegingsoefeningen

  • Engelse liedjes (Engelse woordenschat vergroten? Dat leer je op een speelse manier: zingend!)

  • Filosofische gesprekken met kinderen

Welke onderdelen precies aan bod komen, kan afhangen van de dagindeling en de groepsdynamiek.

Het kleutercollege is het idee van de Amsterdamse kunstenares Ageethe Groenendaal

 

Privacy Preference Center